FAQ

Indien je niet alle informatie op onze website kan terugvinden, kan je altijd even een kijkje nemen in onze veelgestelde vragen. Vind je ook daar het antwoord niet, geen probleem, plan dan hier je telefoontje.

De deeleconomie

Als je bijklust binnen de deeleconomie, val je onder een fiscaal en sociaal gunstregime. Hier geldt een belastingvrijstelling voor alle particulieren die bijverdienen via ons platform. Daarom is dit een gunstige regeling voor particulieren die een centje willen bijverdienen. Dit wordt mogelijk gemaakt door de wetgeving Onbelast Bijklussen en Deeleconomie.
Sluit je je aan bij ons platform, dan kan je tot 6,250 € (bruto) bijverdienen in 2019. Er is geen limiet per maand. Dit is het totale bedrag dat je mag verdienen via de wetgeving. Let op dat je dit bedrag niet overschrijdt, anders zal de fiscus dit als beroepsinkomsten behandelen. Voor meer informatie, raadpleeg de website van de FOD financiën of lees het volledige artikel hier.
Iedereen! Studenten, bedienden, gepensioneerden en zelfstandigen. Het gunstregime is van toepassing op belastingplichtige particulieren die diensten leveren aan andere particulieren. Voor meer informatie, raadpleeg de website van de FOD financiën, te contacteren op 02/57 57 57. Of raadpleeg de federale pensioendienst.
Simpel, wij regelen dit voor jou. Wij vullen de fiscale fiches in en bezorgen deze aan de FOD financiën (telkens voor 28 februari van het jaar na het inkomstenjaar). De begunstigde van de inkomsten krijgt deze ook bezorgd (email of elektronisch). Het deel ‘diverse inkomsten’ van de belasting aangifte zal dus reeds voor jou zijn ingevuld.
Het gunstregime in het kader van de deeleconomie is slechts van toepassing op belastingplichtige particulieren die bepaalde diensten leveren aan andere particulieren. Dit houdt in dat de relatie plaatsvindt tussen gelijkwaardige partijen en buiten elk professioneel kader. Er is dus geen sprake van een ondergeschikte band tussen dienstverlener en dienstaanvrager. Je hebt dus niet het statuut van werknemer, noch het statuut van zelfstandige (en hoeft dus zeker geen BTW nummer aan te maken).
Dit wil zeggen dat wij een volledig legaal platform zijn, erkend door de Belgische overheid. Wij mochten onze erkenning ontvangen in December 2018 en weldra komen wij ook op de lijst van erkende deelplatformen. U kent vast en zeker Deliveroo of UberEats? Zij hebben net dezelfde erkenning ontvangen als My Dobby en hebben dezelfde rechten en plichten binnen de Deeleconomie.
Naast uw netto-inkomsten moet ons deeleconomie platform ook administratieve kosten meerekenen. Het bedrag dat wij doorgeven aan de FOD zal dus een beetje hoger liggen dan het precieze bedrag dat u ontvangen hebt. Wil je meer zekerheid dat je niets over het hoofd ziet, laat het ons dan weten, en wij tellen met jou mee zodat je onder deze maximumgrens van 6,250 € blijft.

Dobby zoektocht

Selecteer jouw favoriete service op onze website en vul de gevraagde gegevens in. Jouw zoektocht of reserveringsaanvraag wordt voorgesteld aan het Dobby team.

We zijn nog in lancering fase, waar we elke dag nieuwe Dobbys ontmoeten en waar nieuwe Dobbys zich bij ons aansluiten. Om een sterk en betrouwbaar team uit te bouwen, verkiezen we kwaliteit boven snelheid. Panikeer dus zeker niet als je even niet hoort van ons, we zijn zeker bezig met jouw boeking.

Van zodra wij een top Dobby hebben gevonden, zal deze Dobby met jou contact telefonisch contact opnemen. Zo leren jullie elkaar al even vrijblijvend kennen en kan je al enkele praktische details van je aanvraag doornemen. Deze service is inclusief jouw formule prijs.

Tijdens de eerste ontmoeting worden de praktische dingen besproken, in functie van jouw reservering. Je kiest zelf of je elkaar ontmoet enkele dagen voor of net voor de aanvang van de diensten. Jij hoeft zelfs niets te regelen, Dobby contacteert jou met enkele mogelijkheden voor datum en tijdstip.

Elke dienst start wanneer Dobby op de respectievelijke locatie aankomt. Bij Dobby Comfort is dit bij jou thuis of bij aankomst in de eerste winkel. Bij Dobby Play is dit de school of crèche, of andere afgesproken locatie. Met andere woorden, de tijd die Dobby gebruikt om van eigen huis naar jullie afgesproken locatie te gaan, telt niet mee!

Jij kiest zelf wanneer je van onze diensten geniet. Eenmalig, twee maal per week, twee-wekelijks. Wij willen flexibiliteit creëren voor onze klanten en dat werkt niet bij voorgeprogrammeerde diensten. Jouw tempo bepaal je zelf, along the way, samen met je Dobby.

Dobby worden

Je gaat naar onze website en daar vul je de gevraagde gegevens in. Momenteel organiseren wij meet & greets, zodat we elkaar leren kennen. Bij jouw inschrijving zal je al verschillende data zien wanneer de meet & greets plaatsvinden. Kort na je inschrijving krijg je van ons ene berichtje om jouw voorkeur datum vast te prikken! Houd je telefoon dus goed in de gaten!

Simpel! Wij geven jou een kijkje achter de schermen en onze unieke werking. Erna volgt een korte quiz omdat we toch zeker willen zijn dat je onze diensten goed begrijpt en het Dobby DNA in je hebt. Sluit je je bij ons aan, dan krijg je van ons je Dobby goodie bag mee naar huis! 

Jij ontvangt de reservering per e-mail, dus houd je e-mails zeker in het oog! Is er een reservering waarvoor je 100% beschikbaar en gemotiveerd bent, dan bevestig je gewoon jouw beschikbaarheid. Opgelet, nadat jij hebt bevestigd, mag je geen conflicterende reserveringen bevestigen gedurende 12 werkdagen.

Ben jij als favoriet gekozen, dan plan je de ontmoeting met je klant. Tijdens de ontmoeting ga je door de praktische zaken van de boeking. Dit zal je gegarandeerd toelaten om je opdracht succesvol uit te voeren en hopelijk die bijhorende uitstekende beoordeling te ontvangen achteraf. De klant kiest zelf of je elkaar ontmoet enkele dagen voor of net voor de aanvang van de services.

Voor elke service die je verleent, wordt automatisch een transportkost gerekend. Deze transportkost dient om jouw verplaatsingen binnen een straal van 7 à 8 kilometer te vergoeden. Indien de opdrachten vereisen dat je grotere afstanden doet, bespreek je dit zelf, op voorhand met jouw klant.

Natuurlijk! Jij kiest zelf in welke maand(en) jij beschikbaar bent. Uiteraard vragen we om jouw diensten 100 % te vervolledigen voor die maand(en) waar je bij ons bijverdient.

Vergroot je eigen sociale netwerk, creëer gezelligheid en ontmoet gelijkgestemden. Je behoort tot een groep, die een nieuw soort job aan het creëren is en maakt deel uit van een supergroovy startup. Je mag er zeker van zijn dat wij allemaal voor elkaar zorgen. Elke Dobby kan altijd rekenen op zijn eigenste back up groep. Hier kan je altijd terecht met je vragen, ondersteuning, of een tasje koffie op de middag. Een Dobby staat er nooit alleen voor.

Betaling en verzekering

Dit zijn de prijzen zoals getoond op de website, bij ons vind je geen verrassingen. De uurprijs is tevens inclusief belangrijke verzekeringen: burgerlijke aansprakelijkheid als ongevallen. Evenals de transportkost voor normale verplaatsingen (7-8km) zijn inbegrepen. Momenteel kan je ons reserveren aan de tijdelijke lancering promotie, dus aarzel niet!

Je ontvangt van ons of jouw Dobby het betaalverzoek, pas na de eerste service. Zo kan je ons eerst al eens proeven voor je de betaling doet. Wij ontvangen graag jouw tijdige betaling binnen de drie (3) kalenderdagen, volgend op ons betalingsverzoek.

Betalingen gebeuren steeds via ons platform. Aangezien we in lancering zijn, hebben we bewust gekozen om nog geen kosten te maken via in-app betalingen. In deze fase gaan wij ‘oldscool’ en laten we betalingen doorgaan via overschrijving of Payconiq. Nadat wij jouw tijdige betaling hebben ontvangen storten wij de bijverdiensten rechtstreeks door naar jouw Dobby.

My Dobby heeft geen strikte, noch traditionele annulering voorwaarden, omdat we weten dat onze klanten flexibiliteit nodig hebben. Voor een verplaatsing of annulering vragen we om jouw Dobby zo snel mogelijk telefonisch in te lichten.

Wij raden elke klant aan om te beschikken over een prepaid betaalkaart. Zo kunnen alle uitgaven, die op voorhand zijn besproken met jou, betaald worden door deze prepaid kaart. De bpost prepaid kaart is een handige kaart omdat deze niet is gekoppeld aan een persoonlijke zichtrekening. Deze mogen wij helaas niet ophalen voor jou (bevestigd door bpost). Je haalt deze zelf op, laadt een bedrag op en zo kunnen wij verder voor jou aan de slag.

Absoluut! Wij hebben verzekeringen, specifiek op maat van My Dobby, laten maken. Hierdoor is elke Dobby verzekerd voor ongevallen tijdens, op weg naar en van de dienstactiviteit. Tevens is elke Dobby verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid, voor materiële en lichamelijke schade aan derden. U hoeft niet nog eens apart voor deze verzekeringen te betalen, de beide verzekeringen zijn reeds inbegrepen in onze prijzen. Meer informatie over onze verzekeringen vindt u hier.

Elke reservering verloopt via formule (2,4 of 8 services). In functie van de tijdige betaling van jouw klant en jouw bank, schrijven we jouw bijverdienste automatisch over naar jouw rekening.