FAQ

Indien je niet alle informatie op onze website kan terugvinden, kan je altijd even een kijkje nemen in onze veelgestelde vragen. 

De deeleconomie

Als je bijklust binnen de deeleconomie, val je onder een fiscaal en sociaal gunstregime. Hier geldt een belastingvrijstelling voor alle particulieren t.e.m. 31/12/2020 die bijverdienen via ons platform. Daarom is dit een gunstige regeling voor particulieren die een centje willen bijverdienen. Dit wordt mogelijk gemaakt door de wetgeving Onbelast Bijklussen en Deeleconomie.

Sluit je je aan bij ons platform, dan kan je tot 6,250 € (bruto) bijverdienen in 2019. Er is geen limiet per maand. Dit is het totale bedrag dat je mag verdienen via de wetgeving. Let op dat je dit bedrag niet overschrijdt, anders zal de fiscus dit als beroepsinkomsten behandelen. Voor meer informatie, raadpleeg de website van de FOD financiën of lees het volledige artikel hier.
Iedereen! Studenten, bedienden, gepensioneerden en zelfstandigen. Het gunstregime is van toepassing op belastingplichtige particulieren die diensten leveren aan andere particulieren. Voor meer informatie, raadpleeg de website van de FOD financiën, te contacteren op 02/57 57 57. Of raadpleeg de federale pensioendienst.
Simpel, wij regelen dit voor jou. Wij vullen de fiscale fiches in en bezorgen deze aan de FOD financiën (telkens voor 28 februari van het jaar na het inkomstenjaar). De begunstigde van de inkomsten krijgt deze ook bezorgd (email of elektronisch). Het deel ‘diverse inkomsten’ van de belasting aangifte zal dus reeds voor jou zijn ingevuld.
Het gunstregime in het kader van de deeleconomie is slechts van toepassing op belastingplichtige particulieren die bepaalde diensten leveren aan andere particulieren. Dit houdt in dat de relatie plaatsvindt tussen gelijkwaardige partijen en buiten elk professioneel kader. Er is dus geen sprake van een ondergeschikte band tussen dienstverlener en dienstaanvrager. Je hebt dus niet het statuut van werknemer, noch het statuut van zelfstandige (en hoeft dus zeker geen BTW nummer aan te maken).
Dit wil zeggen dat wij een volledig legaal platform zijn, erkend door de Belgische overheid. Wij mochten onze erkenning ontvangen in December 2018 en weldra komen wij ook op de lijst van erkende deelplatformen. U kent vast en zeker Deliveroo of UberEats? Zij hebben net dezelfde erkenning ontvangen als My Dobby en hebben dezelfde rechten en plichten binnen de Deeleconomie.
Naast uw netto-inkomsten moet ons deeleconomie platform ook administratieve kosten meerekenen. Het bedrag dat wij doorgeven aan de FOD zal dus een beetje hoger liggen dan het precieze bedrag dat u ontvangen hebt. Wil je meer zekerheid dat je niets over het hoofd ziet, laat het ons dan weten, en wij tellen met jou mee zodat je onder deze maximumgrens van 6,250 € blijft.

Voor klanten

Selecteer jouw favoriete service op onze website en vul de gevraagde gegevens in. Kunnen wij jouw reservering bevestigen, dan sturen we je onmiddellijk een mailtje met daarin ons betaalverzoek. Eens je de betaling hebt uitgevoerd, dan kan jouw service starten!

Onze services werken niet volgens abonnementen, noch lidmaatschappen. Je hangt aan niets vast. Zo kan jij zelf gewoon beslissen wanneer je ons nodig hebt. 

We sturen je het betaalverzoek nadat we jouw reservering hebben ontvangen. Je kan betalen via een gewone overschrijving of via onze Payconiq QR code. We vragen je om deze zeker binnen de 3 dagen te voltooien.

Nadat we jouw reservering hebben bevestigd, contacteert jouw persoonlijke Dobby jou.  Dit om al enkele praktische details door te nemen, zodat jij met een gerust hart de service kan laten starten. Dit is uiteraard inclusief jouw service prijs.

Je kiest zelf of jij en jouw Dobby elkaar effectief ontmoeten in levende lijve. Soms is het nodig, zoals bij het ophalen van een reservesleutel. Dobby contacteert jou met enkele mogelijkheden voor datum en tijdstip. 

Dobby worden

Je gaat naar onze website en daar vul je de gevraagde gegevens in. Momenteel organiseren wij meet & greets, zodat we elkaar leren kennen. Bij jouw inschrijving zal je al verschillende data zien wanneer de meet & greets plaatsvinden. Kort na je inschrijving krijg je van ons ene berichtje om jouw voorkeur datum vast te prikken! Houd je telefoon dus goed in de gaten!

Simpel! Wij geven jou een kijkje achter de schermen en onze unieke werking. Erna volgt een korte quiz omdat we toch zeker willen zijn dat je onze diensten goed begrijpt en het Dobby DNA in je hebt. Sluit je je bij ons aan, dan krijg je van ons je Dobby goodie bag mee naar huis! 

Ben jij als favoriet gekozen, dan plan je de ontmoeting met je klant. Tijdens de ontmoeting ga je door de praktische zaken van de boeking. Dit zal je gegarandeerd toelaten om je opdracht succesvol uit te voeren en hopelijk die bijhorende uitstekende beoordeling te ontvangen achteraf. De klant kiest zelf of je elkaar ontmoet enkele dagen voor of net voor de aanvang van de services.

Voor elke service die je verleent, wordt automatisch een transportkost gerekend. Deze transportkost dient om jouw verplaatsingen binnen een straal van 7 à 8 kilometer te vergoeden. Indien de opdrachten vereisen dat je grotere afstanden doet, bespreek je dit zelf, op voorhand met jouw klant.

Natuurlijk! Jij kiest zelf in welke maand(en) jij beschikbaar bent. Uiteraard vragen we om jouw diensten 100 % te vervolledigen voor die maand(en) waar je bij ons bijverdient.

Vergroot je eigen sociale netwerk, creëer gezelligheid en ontmoet gelijkgestemden. Je behoort tot een groep, die een nieuw soort job aan het creëren is en maakt deel uit van een supergroovy startup. Je mag er zeker van zijn dat wij allemaal voor elkaar zorgen. Elke Dobby kan altijd rekenen op zijn eigenste back up groep. Hier kan je altijd terecht met je vragen, ondersteuning, of een tasje koffie op de middag. Een Dobby staat er nooit alleen voor.

Betaling en verzekering

Dit zijn de prijzen zoals getoond op de website, bij ons vind je geen verrassingen. In de prijs inbegrepen zijn steeds de belangrijke verzekeringen: burgerlijke aansprakelijkheid als ongevallen. Evenals de transportkost voor normale verplaatsingen (7-8km) zijn inbegrepen. 

Betalingen gebeuren steeds via ons platform. We sturen jou een e-mail met daarin het betaalverzoek. We vragen zeker om deze binnen de 3 dagen in orde te brengen, want wij storten de bijverdiensten rechtstreeks door naar jouw Dobby.

My Dobby heeft geen strikte, noch traditionele annulering voorwaarden, omdat we weten dat onze klanten flexibiliteit nodig hebben. Voor een verplaatsing of annulering vragen we om jouw Dobby zo snel mogelijk telefonisch in te lichten.

My Dobby mag wettelijk geen bedragen “voorschieten”. We vragen aan de klant om op voorhand een bedrag over te maken, dat de mogelijke kosten (vb tijdens een Live shopper) dekt. Na afloop ontvang je van ons uiteraard ook alle tickets of betaalbewijzen van onze gemaakte stops. Het bedrag dat niet werd gebruikt, krijg je automatisch teruggestort.

Absoluut! Wij hebben verzekeringen, specifiek op maat van My Dobby, laten maken. Hierdoor is elke Dobby verzekerd voor ongevallen tijdens, op weg naar en van de dienstactiviteit. Tevens is elke Dobby verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid, voor materiële en lichamelijke schade aan derden. U hoeft niet nog eens apart voor deze verzekeringen te betalen, de beide verzekeringen zijn reeds inbegrepen in onze prijzen. Meer informatie over onze verzekeringen vindt u hier.